boudoart-logo
Portré fotózás Boudo Art

Miért könnyű műteremben fotózni?

Portré-műteremben a professzionális, digitális, tükörreflexes fényképezőgépeken, objektíveken és lencséken kívül számtalan technikai eszköz áll rendelkezésre pl. fények, fénymérők, vakuk, derítőlapok, fényformáló boxok, ernyők, különleges hátterek és egyéb specializált fotós kiegészítők. Ezek a technikai eszközök és rászerelhető tartozékaik egyszerre nehezítik és könnyítik meg a fotós munkáját.

 

Régen, amikor egy fotós évekig ugyanazt az egy fényképezőgépet, három hátteret és két lámpát használta ugyanabban a beállításban szinte minden portréfotó egyforma volt. Nem jöttek ki az emberi karakterek közötti különbségek, az egyedi vonások, a mimika sokfélesége, stb. Az egyszerű, változatlan beállítás előnye is ugyanez volt. Az emberek előnytelen oldalát ugyanúgy rejtette.

 

A 21. századra a sok profi eszköz a fotósok számára is lehetővé tette a változást és változtatást. Sok különböző beállítással készített fénykép és sok ezer fotózással töltött óra tapasztalata után teljesen átalakult a szakma. Mára a technológia exponenciális növekedése lehetővé tette a részletek kiemelését. A felbontás ennyiszeres növelésével bármilyen apró dolgot lefényképezhetünk és felnagyíthatunk. A fotósoknak nem csak a fényképezőgéphez kell érteniük, hanem az eszközökhöz és a számítógépes, digitális technikához is. A fotók utómunkán, retusáláson esnek át. A szakma széttagolódott. Vannak, akik eseményeket szeretnek fényképezni, vannak, akiknek a portréfotó és tárgyfotó készítés precizitása jön be. Valaki sokat kattintgat, és sokat retusál, utólag állítgat a kontraszton, stb. van, aki a fényképezőgépet kezeli jobban, törődik az egyedi beállításokkal és csúcsra húzta a „kivágásokat”, hogy később ne kelljen sokat ülnie a számítógépnél.

 

Részemről, mint tapasztalt divat- és gyermek fotós mára az ember lett az egész fotózásban a legfontosabb. Beállításaimmal igyekszem mindenkit a neki megfelelő, legelőnyösebb pozícióban, megvilágításban, legjobb szögekből fotózni. A már említett „kivágás” jelenti, ami a képen van. Figyelek a szélekre, hogy a háttérből mi az, ami pont jó, ha benne van, mi az, ami már sok. Ezeknél a „kivágás”-oknál nézem a modell és háttér arányát, a modell elhelyezkedését stb. Én is azok közé tartozom, akik már a fotózásból igyekeznek a legtöbbet kihozni, így kevés az utómunka és természetesebb az eredmény. Sokat segítenek profi fotós eszközeim, melyek használatát, megfelelő beállításait, meg kellett tanulnom. Használatukkal nagyon jó, előnyös fotókat lehet készíteni. Azonban, ha valaki rosszul használja őket, a jó eszköz felszorozza a rossz fotós beállítást és teljes kudarc a vége. Ezért fontos a gyakorlás! Jó fotós akarsz lenni? Fotózz sokat! Nekem elhihetitek! Az, hogy fotóművész vagyok, az elmúlt több, mint 30 év folyamatos fotózásának köszönhető. Vannak híres emberek, közéleti személyiségek, akiknek nem mondhatod, hogy ne mozogjanak, mert készül a portréfotó. Vannak vissza nem hozható pillanatok, amikor résen kell lenni és megannyi szituáció, amikor a fotósnak kell jobban figyelni, és ügyesnek lenni, mert a modell nincs valami jó passzban. A profi fotós, ezért profi. Mert észnél van, fókuszált és keveset hibázik.

 

És nem utolsó sorban, ismeri a technikai eszközeit. A világítás profi műtermekben – adott fotós feladathoz – gyorsan változtatható. Minden lámpa gurulós állványra van szerelve, így könnyen mozgathatóak és pillanatok alatt átrendezhető a stúdió. Fotózásnál, az elérni kívánt eredménynek megfelelően válogatják össze az eszközöket. Két- néha még három fényképezőgépet is kipróbálnak, mert nem csak a beállításoktól, a géptől is sok függ. A számos célra más-más lámpát használnak. Itt van az orr például. Ha olyan orra van valakinek, mint Gérard Depardieu-nek, akkor különösen rossz fényt vet a fotós munkájára, ha rosszak a fények. Ugyanis a hibás fénybeállításoknál plusz árnyékok keletkeznek, és előnytelen fényképek készülnek. Nagyon fontos a megvilágítás! Hidegebb, vagy meleg fényeket használunk, hány fényforrás van, és honnan jönnek a fények, azaz ezen, fényforrások elhelyezkedése is nagyon sokat változtat az eredményen. A lámpák egymáshoz képest és a modellhez képest, hogy vannak elhelyezve, magasságuk, távolságuk, és szórt fényt adnak-e vagy irányított fényforrások… és akkor a derítőlapokról még nem is beszéltünk.  Szóval a jó technikával felszerelt műterem a fotósok álma. Itt minden adott ahhoz, hogy azt csinálják, amit szeretnek, hogy kihozhassák magukból a maximumot, a fotózás művészetét.

Megosztás:

Kapcsolódó bejegyzéseink

portfolio fotozas (19)

Portfólió fotózás kezdőknek és profiknak

A portfólió fotóknak nemcsak technikailag kifogástalannak kell lenniük, hanem tükrözniük kell a modell egyedi karakterét is. A fotósnak olyan stílust kell képviselnie, ami összhangban van a nemzetközi piacon elvárt képekkel, és képes arra, hogy a legjobb oldaladat mutassa meg.